Wat zijn buitengerechtelijke incassokosten?

Wat zijn buitengerechtelijke incassokostenAls consumenten een of meerdere rekeningen niet op tijd betalen, mag een incassobureau extra kosten in rekening brengen. Deze zogenoemde buitengerechtelijke incassokosten zijn gebonden aan een maximum. De overheid heeft de hoogte van deze kosten vastgelegd in het ‘Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten (Besluit BIK)’. In dit blogartikel zetten we alle ins en outs van buitengerechtelijke incassokosten op een rij. Zo weten consumenten precies waar ze aan toe bent als ze op een dag een laatste aanmaning of 14-dagenbrief krijgen.

 

Lees meer

5 beproefde tips om een betrouwbaar incassobureau te kiezen

betrouwbaar incassobureau kiezenGelooft u de wildwestverhalen die over incassobureaus de rondte doen? Het klopt: sommige incassobureaus hebben een dubieuze reputatie. Andere bureaus werken keurig volgens de wettelijke richtlijnen. Het is dus de kunst om het kaf van het koren te scheiden. Dat is soms lastig, want incassobureaus hebben geen diploma of vergunning nodig om te beginnen met het innen van vorderingen. Hoe maakt u deze keuze voor een betrouwbaar, gekwalificeerd incassobureau? Om te voorkomen dat u met uw openstaande vorderingen in een slechte cowboyfilm terecht komt, hebben we 5 beproefde tips op een rijtje gezet. Lees meer

Buitenlandse vorderingen? Incasseert u zonder slag of stoot?

incassobureau buitenlandse vorderingenEen groeiend aantal Nederlandse bedrijven doet zaken in het buitenland. Niet al uw buitenlandse klanten zijn uit het juiste hout gesneden. Sommige klanten houden er een bedenkelijke betalingsmoraal op na. En sommige klanten moet u een keer extra achter de broek aanzitten. Ga niet bij de pakken neerzitten als uw buitenlandse vorderingen niet op tijd betaald worden. Neem voor internationale incasso een ervaren incassobureau in de arm. Collactive gaat daadkrachtig met uw openstaande facturen aan de slag. Samen met buitenlandse incassospecialisten gaan we ‘het gevecht’ aan.  Lees meer

Debiteurenbeheer uit handen geven: goed of slecht idee?

debiteurenbeheer uit handen gevenBedrijfsgroei gaat ook vaak gepaard met een stijging van het aantal facturen. Soms ontbreekt de mankracht om de extra druk op uw debiteurenadministratie in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld door ziekte, verlof of vakantie. Het is ook mogelijk dat u onvoldoende kennis in huis heeft om de daad bij het woord te voegen. Is het verstandig om uw debiteurenbeheer uit handen te geven bij een gebrek aan capaciteit of onvoldoende expertise? Aan outsourcing van uw debiteurenadministratie kleven zowel voordelen als nadelen. In dit blog maken we een afweging voor u. We zetten de plus- en minpunten overzichtelijk op een rij.  Lees meer

Versturen van een betalingsherinnering: hoe pakt u dat aan?

Versturen van een betalingsherinnering - Waar moet u op lettenWat onderneemt u als een klant een factuur niet op tijd betaalt? Onze tip: pak eerst de telefoon en informeer waarom hij of zij niet betaalt. Misschien ontbreken de financiële middelen. Of is uw klant ontevreden over de geleverde service en dienstverlening? Soms is er ook opzet in het spel en heeft u te maken met een notoire wanbetaler. Een beller krijgt zijn geld sneller. Dat is onze ervaring. Als u belt, komt u ook vaak te weten waarom een klant niet betaalt. Levert het telefoontje niks op, dan is tijd voor de volgende stap: het versturen van een betalingsherinnering. Zo’n herinnering is vergelijkbaar met een knoop in een zakdoek: een geheugensteuntje voor klanten die niet of te laat betalen. Lees meer