Debiteurenbeheer uit handen geven: goed of slecht idee?

debiteurenbeheer uit handen gevenBedrijfsgroei gaat ook vaak gepaard met een stijging van het aantal facturen. Soms ontbreekt de mankracht om de extra druk op uw debiteurenadministratie in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld door ziekte, verlof of vakantie. Het is ook mogelijk dat u onvoldoende kennis in huis heeft om de daad bij het woord te voegen. Is het verstandig om uw debiteurenbeheer uit handen te geven bij een gebrek aan capaciteit of onvoldoende expertise? Aan outsourcing van uw debiteurenadministratie kleven zowel voordelen als nadelen. In dit blog maken we een afweging voor u. We zetten de plus- en minpunten overzichtelijk op een rij.  Lees meer

Versturen van een betalingsherinnering: hoe pakt u dat aan?

Versturen van een betalingsherinnering - Waar moet u op lettenWat onderneemt u als een klant een factuur niet op tijd betaalt? Onze tip: pak eerst de telefoon en informeer waarom hij of zij niet betaalt. Misschien ontbreken de financiële middelen. Of is uw klant ontevreden over de geleverde service en dienstverlening? Soms is er ook opzet in het spel en heeft u te maken met een notoire wanbetaler. Een beller krijgt zijn geld sneller. Dat is onze ervaring. Als u belt, komt u ook vaak te weten waarom een klant niet betaalt. Levert het telefoontje niks op, dan is tijd voor de volgende stap: het versturen van een betalingsherinnering. Zo’n herinnering is vergelijkbaar met een knoop in een zakdoek: een geheugensteuntje voor klanten die niet of te laat betalen. Lees meer

Betalingsregeling treffen bij openstaande vorderingen

Betalingsregeling treffen bij openstaande vorderingen Sommige ondernemers missen de financiële middelen voor openstaande, onbetaalde facturen. Van moedwil is geen sprake, eerder van onmacht. Van vetgemest spaarvarken zijn ze getransformeerd in een mager speenvarken. Biedt u in zo’n netelige situatie de mogelijkheid aan om een betalingsregeling voor te stellen? Het treffen van betalingsregelingen heeft voor- en nadelen. Ga in samenspraak met uw partner voor creditmanagement zorgvuldig te werk, maak realistische afspraken en leg die afspraken vast. Zo dekt u zich in als uw klant de betalingsregeling niet nakomt. Lees meer

Menselijke maat succesvol bij incasso in de zorg

Incasso in de zorgEen bekend spreekwoord stelt dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Geldt de betekenis van dit spreekwoord ook voor de incasso in de zorg? Werkt een zachte hand beter dan een harde aanpak bij schulden of achterstallige betalingen van cliënten en patiënten? In Nederland hebben sommige incassobureaus de schijn tegen. Hun agressieve aanpak verdient geen schoonheidsprijs en staat haaks op de richtlijnen en het incassokeurmerk van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI). Collactive roeit met het product Collactive CARE tegen de stroom in. Pappen en nathouden werkt niet. Het mes op de keel zetten, is ook niet de oplossing. Bij incasso in de zorg werkt een meer menselijke benadering.  Lees meer

Verbeter cashflow met goed debiteurenbeheer

Verbeter cashflow met goed debiteurenbeheerAan bedrijfsgroei hangt een stevig prijskaartje. Vaak is de eigen schatkist onvoldoende gevuld om ambities of plannen te bekostigen. Externe financiering is dus een noodzakelijk kwaad om stappen voorwaarts te zetten. Bijvoorbeeld om innovatieve producten te ontwikkelen of nieuwe markten aan te boren. Bijkomend probleem: de groei van een bedrijf en de behoefte aan kapitaal leven op gespannen voet met elkaar. Een verbetering van de cashflow is hierbij een beproefde remedie. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met welke riemen moet u roeien om de geldstroom van uw bedrijf te beheersen?  Met onderstaande tips voorkomt u dat u kopje onder gaat.  Lees meer