Voorkom met credit management dat uw debiteuren uit de bocht vliegen!

Tevreden zorgklant: Martin van der Knaap, Reinier de Graaf Ziekenhuis

'Collactive zit er bovenop en haalt prima resultaten met incasso'

Een overtuigende bedrijfspresentatie en een geslaagde pilot trokken het Reinier de Graaf Ziekenhuis 7 jaar geleden over de streep om te gaan samenwerken met Collactive. Het Delftse ziekenhuis had uit onvrede net een punt gezet achter de samenwerking met het vorige incassobureau. Tot op de dag van vandaag is debiteurenbeheerder Martin van der Knaap erg te spreken over de wijze waarop Collactive openstaande vorderingen int. 'In de pilotfase hielden we de resultaten van meerdere bureaus bij', blikt hij terug. 'Collactive scoorde significant beter. Dat gaf de doorslag om met elkaar in zee te gaan.'  

Martin van der KnaapHet Reinier de Graaf ziekenhuis is een begrip in Delft en omstreken. Al bijna 8 eeuwen lang. Bij het ziekenhuis staan 2.600 medewerkers op de loonlijst, inclusief ruim 200 medisch specialisten en zo'n 800 verpleegkundigen. Behalve de hooflocatie in Delft bevat het ziekenhuis een vestiging in Voorburg, buitenpoli’s in Naaldwijk en Den Haag-Ypenburg', 2 expertisecentra (de Polikliniek Jeugd en Alcohol en het Delfts Allergie Centrum) en de IVF-kliniek.  Martin van der Knaap: 'In het achterland wonen plusminus 450.000 mensen die voor hun zorg bij ons kunnen aankloppen.'

Wel of niet verzekerd?

Op maandbasis verstuurt en verwerkt de afdeling Debiteurenbeheer een groot aantal rekeningen. 'Het lukt niet om een deel van die vorderingen rechtstreeks te innen', vervolgt Martin van der Knaap zijn verhaal. 'Ziektekostenverzekeraars vergoeden niet alle behandelingen. Denk bijvoorbeeld aan sterilisaties, cosmetische ingrepen of alternatieve behandelingen. Soms zijn patiënten hier niet van op de hoogte, ze zijn helemaal niet verzekerd of ze hebben een zogenoemde budgetpolis afgesloten. Ze moeten dan een percentage van de behandeling zelf betalen. Aan buitenlandse of onverzekerde patiënten is zo'n openstaande vordering soms lastig uit te leggen. Het is prettig dat Collactive goed op de hoogte is van deze complexe materie.'

Opschonen van lijsten

Elke maand verzamelt de afdeling Debiteurenbeheer de openstaande vorderingen waarvan de betalingstermijn verstreken is en overhandigt die aan Collactive. 'Maandelijks zijn dat 40 á 50 opdrachten met een totaalwaarde van zo'n 40.000 euro', rekent Martin van der Knaap voor. ' Anne Mulder en Els Visser gaan met deze vorderingen aan de slag. Met telefoontjes, mailtjes, brieven en sms'jes zitten ze er bovenop. Soms heeft minnelijke incasso geen kans van slagen. Die terugkoppeling krijgen we direct. We krijgen dan het advies om de rekening af te boeken of om het traject van juridische incasso in te slaan. De scores van Collactive zijn uitstekend. Met de hulp van Anne en Els slagen we er iedere keer weer in om de lijsten met vorderingen op te schonen.'

Half woord is voldoende

Het contact tussen Collactive en de afdeling Debiteurenbeheer is informeel.  'We werken nog steeds met dezelfde mensen samen als in de beginperiode', geeft Martin van der Knaap tekst en uitleg. 'Dat geeft vertrouwen. Soms is een half woord voldoende om een incassoactie in gang te zeten. Natuurlijk hebben we via het online incassosysteem inzage in de stappen die Collactive zet en de reacties die debiteuren geven. In de dagelijkse praktijk vertrouwen we vooral op de ervaring en expertise. Daarnaast spreken we regelmatig af in Delft of Eindhoven. Het is goed om elkaar in de ogen te kijken, wensen te bespreken en de strategie bij te stellen. 

Bel mij terug