Voorkom met credit management dat uw debiteuren uit de bocht vliegen!

 

Willem Pons (Canon) roemt de communicatie en daadkracht van Collactive

‘Een beleefde waarschuwing zorgt voor een snellere betaling’

Bij het horen van de naam Canon gaat bij veel Nederlandse bedrijven direct een belletje rinkelen. Met de tak Business Imaging levert het Japanse bedrijf Canon oplossingen voor print- en documentmanagement. Veel kantoor- en productieomgevingen maken dagelijks gebruik van de printers, scanners en kopieerapparaten van Canon. En natuurlijk van de bijbehorende supplies: toners, inkt en papier. Het spreekt voor zich dat klanten op tijd hun rekening moeten betalen. Overschrijden ze de betalingstermijn, dan schakelt credit control specialist Willem Pons de expertise van incassobureau Collactive in.

 

Willem Pons van Canon is tevreden over incasso CollactiveWillem Pons werkt al 7 jaar voor Canon. De samenwerking met Collactive bestond al toen hij in dienst trad. Hij is erg te spreken over de professionele service die de afdeling Incasso onder leiding van manager Marti Karsmakers biedt. ‘We schakelen Collactive vooral in voor supplies’, steekt Willem Pons van wal. ‘Bij deze producten heeft Canon een aantal lastige klanten. Die betalen pas als het uitkomt. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Met incasso proberen we debiteuren een beetje af te schrikken. Dat werkt. Vaak betalen ze tussen de 10 en 14 dagen na de tussenkomst van Collactive.’

30 á 40 dossiers tegelijkertijd

Het aantal facturen dat Canon verstuurd, is immens groot. De afdeling van Willem Pons heeft te weinig capaciteit om alle debiteuren die in gebreke blijven achter hun vodden aan te zitten. ‘Het is prettig om dan te vertrouwen op de expertise en daadkracht van Collactive’, gaat hij verder. ‘Vaak overhandig ik een bench van 30 á 40 dossiers tegelijkertijd aan Collactive. Marti en zijn collega’s gaan daar vervolgens mee aan de slag. Ze versturen eerst een brief of een mailtje, gevolgd door een telefoontje 3 dagen later. Zo’n beleefde waarschuwing werpt direct vruchten af. Klanten gaan veel sneller over tot betaling.’

Wijsmaken

Veel bedrijven hebben een huur-/servicecontract getekend voor kantoorprinters. In zo’n contract is vastgelegd hoeveel ze betalen voor het aantal gemaakte afdrukken in zwartwit en kleur. Het is de bedoeling dat ze maandelijks de stand doorgeven. Als bedrijven dat niet doen, ontvangen ze een factuur die uitgaat van een schatting. ‘Als debiteuren weigeren om te betalen is het lastig om echt door te pakken op zo’n dossier’, vervolgt Willem Pons zijn verhaal. ‘Bij dit type debiteuren toont Marti echt zijn kennis en ervaring. Ik durf hem gerust zijn gang te laten gaan. Hij schat goed in wie er tegenover hem zit. Hij laat zich niks wijsmaken. En bij twijfel neemt hij direct contact op.’

Lezen en schrijven

Canon is zeer tevreden over de rol die Collactive in hun incassotrajecten vertolkt. ‘Ik kan lezen en schrijven met Marti’, stelt Willem Pons tot slot. ‘Zijn team denkt op constructieve wijze mee bij lastige dossiers. Incasso is noodzakelijk om debiteuren over te halen te betalen. Uiteraard mag dat niet ten koste gaan van de opgebouwde relatie. Collactive toont ook hierin zijn meerwaarde. Van de 500 overgedragen dossiers zijn we slechts 2 klanten kwijtgeraakt. Dat is een knappe score.’