Voorkom met credit management dat uw debiteuren uit de bocht vliegen!

 

Medewerker aan het woord: Wim Dielesen, commercieel directeur

‘Betalingsproblemen voorkomen levert veel meer op dan brandjes blussen alleen’

Het vak van credit management heeft de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Synchroon hieraan loopt de bedrijfsgeschiedenis van Collactive. Commercieel directeur Wim Dielesen stond ruim 20 jaar geleden aan de wieg van het Eindhovense bedrijf. Onder zijn leiding is Collactive uitgegroeid tot een volwassen speler die MKB-bedrijven ondersteunt om meer rendement uit hun activiteiten te halen. ‘Kwantiteit heeft plaatsgemaakt voor kwaliteit’, stelt hij vast. ‘Onze focus richt zich niet meer zo zeer op bulkcontracten voor incasso. Hand in hand met ondernemers willen we een impuls geven aan hun bedrijfsresultaat.’

 

Profielfoto Wim Dielesen LinkedinWim Dielesen herinnert zich de beginjaren van zijn bedrijf nog als de dag van gisteren. ‘Collactive is een zelfstandige voortzetting van De Lage Landen Incasso, een dochteronderneming van de Rabobank’, steekt hij van wal. ‘De naam zegt het al: incasso was de belangrijkste pijl die we op onze boog hadden. In 1993 was credit management nog een vak dat in de kinderschoenen stond. We verdienden ons geld door niet of te laat betalende debiteuren te sommeren hun verplichtingen na te komen.’

Scoren of verdedigen?

Stap voor stap heeft Collactive de afgelopen 24 jaar de ontbrekende disciplines toegevoegd: eerst debiteurenbeheer en later kredietinformatie. Voetballiefhebber Wim Dielesen vergelijkt professioneel credit management graag met de tactiek van een voetbalelftal. ‘Succesvol zijn is afhankelijk van het juiste samenspel tussen kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso’, geeft hij lachend tekst en uitleg. ‘Met kredietinformatie leveren we een voorhoedegevecht. Zonder kennis van uw debiteuren kunnen ze niet scoren. Met debiteurenbeheer zorgen we voor de controle op het middenveld. En incasso is als verdedigingstactiek een slot op de deur. Zetten we dat middel in, dan is er geen doorkomen meer aan.’

Inspelen op behoeftes

Vandaag de dag voelt Wim Dielesen zich een credit manager in al zijn vezels. Met het samenspel tussen kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso proberen hij en zijn collega’s opdrachtgevers echt te helpen. ‘De kracht van Collactive komt het meest tot z’n recht als we acties kunnen afstemmen op de behoeftes van onze klanten’, vervolgt hij z’n betoog. ‘Dat vraagt om een andere manier van werken, die 100% gericht is op kwaliteit in plaats van kwantiteit. ‘Onze focus richt zich niet meer zo zeer op bulkcontracten voor incasso. Hand in hand met ondernemers willen we een impuls geven aan het bedrijfsresultaat. We acteren niet ad hoc, maar we zijn continu bezig om acties te meten en te evalueren.’

Dossiergestuurde acties

Een goed resultaat bij incasso en debiteurenbeheer is goed voor klanten én voor Collactive. Wim Dielesen maakt daar geen geheim van: ‘Incasso zit in ons DNA. Daar zijn we groot mee geworden. Het is jammer dat het imago van incasso bezoedeld wordt. Collactive neemt daar afstand van. Bij incasso voor consumenten schakelen sommige bureaus een telemarketingbureau in. Ze plannen een actie en daar kiezen ze de dossiers bij.’ In de ogen van Wim Dielesen is dat de omgekeerde wereld. Bij incasso voor bedrijven werkt deze onpersoonlijke aanpak niet volgens hem. ‘We stemmen onze acties af op een dossier. Natuurlijk blussen we met incasso brandjes voor onze klanten. Veel beter is het om met debiteurenbeheer preventieve maatregelen te treffen. Anders blijft het vuur oplaaien.’

Concurrentie gerechtsdeurwaarders

Collactive is in het buitengerechtelijke traject zwaar bewapend om debiteuren over de streep te trekken hun openstaande vorderingen te betalen. Zo gaat Wim Dielesen de strijd aan met gerechtsdeurwaarders en advocaten die ook incasso op hun visitekaartje hebben staan. ‘De gemakkelijkste weg hoeft niet automatisch tot het beste resultaat te leiden’, toont hij zich strijdvaardig. ‘Gerechtsdeurwaarders willen graag procederen, want ze zijn getraind om te dagvaarden, beslag te leggen en vonnissen te betekenen. Zo verdienen ze hun boterham. Wij proberen echt contact te krijgen met debiteuren. We luisteren naar hun verhaal. En we proberen betalingsregelingen te treffen. Dat kost soms bloed, zweet en tranen. Maar zo kunnen we een tijdrovende, kostbare juridische procedure voorkomen. Dat is goed voor de onderlinge relatie én de portemonnee.’