Voorkom met credit management dat uw debiteuren uit de bocht vliegen!

 

Medewerker aan het woord: Marcel van Hooff, manager debiteurenbeheer 

‘Als debiteurenbeheer een ondergeschoven kindje wordt, levert het niks op’ 

Debiteurenbeheer is een groeiende tak van sport. Steeds meer bedrijven zien er het nut van in. Vooral vanuit commercieel oogpunt. Een gezonde klantrelatie is immers gestoeld op meer dan vertrouwen alleen. Ook kredietwaardigheid en betalingsmoraal spelen een belangrijke rol. Debiteurenbeheer uitbesteden (outsourcen) is voor sommige bedrijven een stap te ver. En dat is volgens manager debiteurenbeheer Marcel van Hooff een gemiste kans. ‘Als bedrijven geen prioriteit aan debiteurenbeheer geven, schiet het er vaak bij in. Zonde, want alleen continuïteit zorgt voor succesvol beheer.’

  

Marcel van Hooff debiteurenbeheerSinds 2,5 jaar draagt Marcel van Hooff de verantwoordelijkheid voor de afdeling Debiteurenbeheer. In die periode heeft hij de discipline zien groeien. Vooral bij klanten die samen met Collactive debiteurenbeheer professioneel vorm en inhoud geven. ‘Ik blijf me verbazen over bedrijven die er niet in slagen de daad bij het woord te voegen’, steekt hij van wal over het belang van professioneel debiteurenbeheer. ‘Als je A zegt, moet je ook B zeggen. Debiteurenbeheer is geen activiteit die een administrateur of een boekhouder met een drukke agenda er zo maar even bij doet. Debiteurenbeheer vraagt om tijd, prioriteit en dus ook voldoende capaciteit.’

Kort op de bal

Financiële risico’s verminderen is een belangrijke doelstelling van debiteurenbeheer. ‘Bedrijven spelen niet kort genoeg op de bal’, vervolgt Marcel van Hooff zijn verhaal. ‘Als betalingen uitblijven, komt de liquiditeitspositie onder druk te staan. En als de cashflow onvoldoende is, moeten bedrijven wellicht een beroep doen op vreemd vermogen. Dat is de omgekeerde wereld. Met professioneel debiteurenbeheer houd je grip op debiteuren. Afwachten is hetzelfde als je kop in het zand steken. Een betalingsafspraak is ook een afspraak. Het is zaak om daar met concrete acties op in te spelen.’ 

Debiteurenbeheer, een positieve impuls

Marcel van Hooff hecht als manager debiteurenbeheer veel waarde aan de commerciële relatie met opdrachtgevers. In zijn ogen geeft debiteurenbeheer daaraan een positieve impuls. ‘Salesmanagers en accountmanagers moeten zich niet bekommeren om openstaande facturen’, geeft hij tekst en uitleg. ‘Dat is hun verantwoordelijkheid niet. Sterker nog: de praktijk leert dat zij het heel vervelend vinden om hun relaties te wijzen op achterstallige betalingen.’ Het samenspel tussen debiteurenbeheer en sales levert nog een pluspunt op. ‘Debiteurenbeheer brengt ook klachten over de dienstverlening aan het licht. Een klacht is soms een reden om niet te betalen. Door plooien glad te strijken, worden relaties beter en betalingstermijnen korter.’ 

Webbased oplossing

Bedrijven die Collactive inschakelen voor debiteurenbeheer kunnen rekenen op een heldere strategie, inzichtelijke rapportages en continuïteit. ‘Bij debiteurenbeheer maken we gebruik van een 100% webbased oplossing’, stelt Marcel van Hooff. ‘Onze online beheermanager is uiteraard ook toegankelijk voor klanten. Meerdere medewerkers kunnen snel de status van debiteuren raadplegen. Dat is heel handig. Denk aan een klant die een garage bezoekt voor onderhoud aan zijn auto. Voordat de monteur aan de slag gaat, kan hij checken of er nog facturen openstaan.’ 

Ontzorgen

Collactive is de afgelopen 20 jaar uitgegroeid van een incassobureau tot een krachtige speler in credit management met totaaloplossingen voor kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso. In dat integrale aanbod vormt debiteurenbeheer een belangrijke schakel. ‘Collactive neemt verantwoordelijkheden uit handen’, benadrukt Marcel van Hooff. ‘Indien gewenst ondersteunen we bedrijven vanaf het versturen van een factuur tot het boeken van betalingen. Als de betalingstermijn verstrijkt, bellen of schrijven we uit naam van de klant, zonder dat hun debiteuren dat in de gaten hebben. Of we acteren als Collactive, omdat sommige bedrijven het duidelijker vinden als er een professionele organisatie achter zit.’