Voorkom met credit management dat uw debiteuren uit de bocht vliegen!

 Medewerker aan het woord: Debbie van Gerwen (senior-incassomedewerker)

‘Voor opdrachtgevers ga ik door het vuur om vorderingen te innen’

Incassobureaus die wettelijke richtlijnen aan hun laars lappen, bezorgen de incassobranche een slecht imago. Vanzelfsprekend probeert de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde incasso-ondernemingen (NVI) zich hiertegen als officiële brancheorganisatie te wapenen. De gedragscode voor NVI-leden en het incassokeurmerk waren al twee pijlen op de boog. Daar komt nu een derde pijl bij: de vakbekwaamheidstoets. Debbie van Gerwen van Collactive behoort tot de eerste vier incassomedewerkers die het NVI Basis-examen hebben gehaald. Op 12 juni kreeg zij in Woerden uit handen van NVI-voorzitter Jan Franssen het verdiende certificaat.   

Debbie van GerwenDe NVI Basis-module * is om twee redenen in het leven geroepen. Allereerst vindt de NVI het belangrijk om het kennisniveau van incassomedewerkers van een incassobureau uniform te toetsen. Daarnaast geeft het examen de professionaliteit van de branche een flinke impuls. ‘Superblij ben ik het behalen van het NVI Basis-certificaat’, vertelt een trotse Debbie van Gerwen in een persbericht op de website van de NVI. ‘Nu kan ik tijdens een verjaardag ook eens een positief bericht over mijn incassovak vertellen. En kan ik aantonen dat ik alle incassoregels ken én kan toepassen.’ 

Contact met debiteuren of opdrachtgevers

Met ingang van 2017 behoort vakbekwaamheid van incassomedewerkers tot de standaard keurmerkcriteria van de NVI. ‘De NVI Basis-module is verplicht voor medewerkers die contact hebben met debiteuren of opdrachtgevers’, geeft Debbie van Gerwen tekst en uitleg. ‘Tijdens het examen kreeg ik allerlei vragen over de NVI in z’n algemeenheid, criteria voor het incassokeurmerk, de gedragsregels en de huidige wet- en regelgeving, zoals de wet Incassokosten (WIK). De Basis-module voelde echt als een verrijking. Ik ben nu veel beter op de hoogte van criteria, gedragsregels en wetgeving.’

Vlees in de kuip

Debbie van Gerwen werkt al 15 jaar met veel plezier voor Collactive. Als senior-incassomedewerker gaat ze door het vuur om voor opdrachtgevers een openstaande vordering te innen. ‘Het is cruciaal om snel contact op te nemen en om efficiënt en doortastend te werken’, vertelt ze over haar werkwijze. ‘Aan de telefoon merk je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.  Door mijn kennis en ervaring voel ik meteen aan of een klant snel gaat betalen of dat hij de boot afhoudt. Mijn opdrachtgevers geven natuurlijk de voorkeur aan snel betalende klanten. De gang naar de rechter valt niet altijd positief uit voor de onderlinge relatie.’

Betalingsregeling

Volgens Debbie van Gerwen spelen er bij wanbetaling diverse factoren een rol. Volgens haar zit er een groot verschil tussen debiteuren die niet kunnen betalen én debiteuren die niet willen betalen. ‘De eerste groep is vaak opgelucht als je contact opneemt’, vervolgt ze haar verhaal. ‘Een op maat gesneden betalingsregeling zorgt voor de nodige rust als debiteuren niet meteen het gehele openstaande bedrag kunnen betalen.’

Vreemde ogen dwingen

Bij de tweede groep debiteuren – onder meer de notoire wanbetalers – is het belangrijk om er bovenop te zitten. ‘Natuurlijk probeer ik namens mijn opdrachtgever de relatie in stand te houden’, stelt Debbie van Gerwen tot slot vast. ‘Vaak dwingen vreemde ogen om te betalen. Lukt dat niet, dan is tijd een doorslaggevende factor. Het is de kunst om daarbij duidelijke afspraken te maken. Geef je een debiteur één vinger, dan neemt hij vaak heel de hand. Die ruimte moet je nooit geven.’     

 

* De NVI Basismodule toetst de kennis over gedragsregels en wet- en regelgeving. De NVI streeft in 2018 naar nog 2 modules. Die toetsen de kennis over omgaan met problematische schulden en de gerechtelijke invordering. 

Bel mij terug