Top 10 smoezen die wanbetalers gebruiken bij incasso

Smoezen wanbetalers bij incassoWaarom betalen debiteuren hun rekening niet op tijd? Vergeetachtigheid is een reden die vaak voorkomt. Geen probleem als de debiteur in kwestie vervolgens direct overgaat tot betaling. Als u een klant via de telefoon herinnert aan de gemaakte betalingsafspraken is de kans groot dat u een andere smoes te horen krijgt. Speciaal voor u hebben we de afgelopen maanden de proef op de som genomen en de meest gebruikte smoezen op papier gezet. In 2 blogartikelen presenteren we de top 10 aan smoezen die wanbetalers gebruiken. Lees ook ‘Sturen wanbetalers u met smoezen van het kastje naar de muur?’

Verschillende soorten debiteuren

Het is naïef om een klant of debiteur te vertrouwen op zijn mooie blauwe ogen. Elke klant vergeet soms een factuur te betalen. Wie eerlijk is, draait niet om de hete brij heen. Zeg gewoon waar het op staat en maak de betaling in orde. Sommige debiteuren vinden het gênant om toe te geven dat ze vergeetachtig of verstrooid zijn. Of ze schamen zich ervoor dat ze hun post of bijlagen per mail niet regelmatig openmaken. Een tweede groep debiteuren betaalt niet, omdat ze over te weinig liquide middelen beschikt. Bij een derde categorie debiteuren is de achterliggende gedachte ontevredenheid om niet te betalen.

Wanbetalers pur sang

Tot slot zijn er debiteuren die met opzet niet of veel te laat betalen. Deze laatste categorie debiteuren gebruikt een arsenaal aan smoezen om u als opdrachtgever van het spreekwoordelijke kastje naar de muur te sturen.  Deze debiteuren behoren tot de buitencategorie: ze vormen de belichaming van de wanbetaler pur sang. Wees op uw hoede als u met deze groep wanbetalers te maken krijgt. Debiteuren uit de eerste 3 categorieën gebruiken de smoezen uit de top 10 ook, dé wanbetaler is gepokt en gemazeld in het verzinnen en onderbouwen van ‘geloofwaardige’ smoezen. Het is verstandig om bij deze wanbetalers ook te focussen op de gemiddelde betalingstermijn en de betalingsmoraal.

Welles-/nietesspelletjes voorkomen

Hoe reageert u als een debiteur een reden aangeeft waarom hij nog niet betaald heeft? Het is heel lastig om aan te tonen dat de debiteur in kwestie een smoes gebruikt. Daarom is het belangrijk om de geloofwaardigheid niet direct ter discussie te stellen. Ga er vanuit dat een debiteur de waarheid spreekt. Probeer te voorkomen dat u in een welles-/nietesspelletje verzeild raakt. U wint deze discussie nooit.  Houd in uw debiteurenadministratie een dossier bij. Noteer de smoezen of tegenwerpingen om niet te betalen. En leg de afgesproken betalingstermijn of betalingsregeling zwart op wit vast. Bij een volgende smoes kunt u de debiteur hieraan herinneren. Blijf vriendelijk aan de telefoon en spreek altijd met de zogenoemde glimlach.

Smoezen top 10

Het is de hoogste tijd om u te trakteren op de smoezen die wanbetalers regelmatig gebruiken. Bij elke smoes treft u ook een reactie aan die u direct kunt gebruiken. Goedwillende debiteuren reageren hier positief op. Bij dé wanbetaler wordt de grond langzaam heet onder de voeten.

1. ‘Vreemd, ik heb de factuur nooit ontvangen!’

Reactie: ‘Vreemd, maar dat kan gebeuren. Ik stuur u direct een kopie van de factuur per mail toe. Wanneer mag ik van u de betaling ontvangen? ‘

2. ‘Ik wacht op de betaling van een andere klant’

Reactie: ‘We stellen alles in het werk om onze klanten op tijd te laten betalen. Uitbesteden van debiteurenbeheer heeft een impuls gegeven aan de betalingstermijnen. Voor deze factuur geldt een termijn van 30 dagen. Het is heel prettig als u deze week de openstaande factuur betaalt.’

3. ‘De kwaliteit van het geleverde product was niet goed!’

Reactie: ‘Wat vervelend om te horen dat u ontevreden bent over onze dienstverlening. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Ik zal contact opnemen met de afdeling Verkoop om uw klacht te bespreken. Het is prettig als u de volgende keer eerder uw klacht uit.’

4. ‘Ik denk dat de bank een fout heeft gemaakt!’

Reactie: ‘Okay, geen probleem. Ik kan natuurlijk altijd contact opnemen met uw bank om te controleren welke fout er gemaakt is. Kunt u mij een kopie van het betalingsbewijs mailen of faxen?’

5. ‘Wij gebruiken een andere betalingstermijn!’

Reactie: ‘Snap ik. Elk bedrijf hanteert zijn eigen betalingsvoorwaarden. Bij deze opdracht bent u akkoord gegaan met een betalingstermijn van 30 dagen. Die termijn is leidend. Wanneer mag ik van u de betaling ontvangen?’

Meer informatie?

Nieuwsgierig naar de volgende 5  debiteurensmoezen? Lees nu deel 2 in het tweeluik over smoezen die wanbetalers gebruiken om niet te betalen. Hoort u zelf regelmatig smoezen die u aan dit lijstje kunt toevoegen. Schroom niet om ze te delen. Wellicht nemen we uw smoes op in onze top 10. Wilt u meer weten over hoe u het beste kunt omgaan met debiteuren die niet op tijd betalen? Bel (040) 291 96 66 of mail voor een afspraak met één van onze accountmanagers. U kunt Collactive ook als incassobureau inschakelen.