Debiteurenbeheer uit handen geven: goed of slecht idee?

debiteurenbeheer uit handen gevenBedrijfsgroei gaat ook vaak gepaard met een stijging van het aantal facturen. Soms ontbreekt de mankracht om de extra druk op uw debiteurenadministratie in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld door ziekte, verlof of vakantie. Het is ook mogelijk dat u onvoldoende kennis in huis heeft om de daad bij het woord te voegen. Is het verstandig om uw debiteurenbeheer uit handen te geven bij een gebrek aan capaciteit of onvoldoende expertise? Aan outsourcing van uw debiteurenadministratie kleven zowel voordelen als nadelen. In dit blog maken we een afweging voor u. We zetten de plus- en minpunten overzichtelijk op een rij. 

Meer ballen in de lucht houden

Een groeiend aantal klanten vergt extra inspanning van uw debiteurenadministratie. Vergelijk het maar eens met een jongleur die van de ene op de andere dag 5 in plaats van 3 brandende fakkels in de lucht moet houden. Tot voor kort was zijn circusact een koud kunstje voor hem. Nu loopt hij het risico om zijn vingers te branden, omdat hij deze act niet gewend is. Uw medewerkers waren al gewend om facturen te versturen, betalingstermijnen in de gaten houden en herinneringen en aanmaningen te versturen. Het scheelt een slok op een borrel of ze deze werkzaamheden voor tientallen of honderden debiteuren moeten uitvoeren. Debiteurenbeheer uit handen geven, zorgt voor verlichting.

Voordelen van debiteurenbeheer uit handen geven

Wilt u nergens omkijken naar hebben, dan is het verstandig om de zorg voor uw debiteurenbeheer, debiteurenadministratie en facturatie uit handen te geven aan een specialist als Collactive. Graag zetten we de 5 grootste voordelen van outsourcing voor u op een rij:

  • Focus op uw kernactiviteiten: uw medewerkers houden zich bezig met de werkzaamheden waar ze goed in zijn, als ondernemer concentreert u zich op het ondernemerschap zelf.
  • Snellere betaling van facturen: de gemiddelde betalingstermijn is veel korter als u debiteurenbeheer uitbesteedt. Een externe partij als Collactive is gepokt en gemazeld in het aansporen van debiteuren om te betalen.
  • Verlaging personeelskosten: bij debiteurenbeheer uit handen geven, betaalt u een variabele vergoeding per hoeveelheid werk.
  • Vreemde ogen dwingen: eigen medewerkers zijn minder daadkrachtig in hun aanpak, omdat ze altijd de goede relatie met een klant voor ogen houden.
  • Meer continuïteit: bij ziekte, verlof of vakantie komt de voortgang van debiteurenbeheer onder druk te staan, uitbesteden waarborgt de continuïteit.

 Nadelen van debiteurenbeheer uitbesteden  

Debiteurenbeheer uit handen geven heeft ook een keerzijde. Een externe specialist inschakelen voor debiteurenbeheer, debiteurenadministratie en facturatie vraagt om een vertrouwelijke, integere aanpak. Het is maar de vraag of uw organisatie daarop ingericht is. Voor outsourcing gelden de volgende nadelen:

  • Minder grip: als u een vinger aan de pols wilt houden, is uitbesteden een minder logische keuze. Qua daadkracht, reactiesnelheid en tarieven neemt u een afhankelijke positie in.
  • Verlies van kennis: bij debiteurenbeheer uit handen geven, wordt de noodzaak om wetgeving, trends en werkwijzen op de voet te volgen minder. Zo wordt het lastig om een externe partij te beoordelen.
  • Afname invloed: staat de zorgvuldige, respectvolle omgang met klanten bij een externe partij even hoog in het vaandel als bij uw medewerkers?

Meer informatie of afspraak maken?

Als u debiteurenbeheer uit handen geeft aan Collactive kunt u rekenen op een daadkrachtige aanpak, heldere communicatie en uitstekende resultaten. Onze specialisten benaderen uw klanten op een zorgvuldige, persoonlijke manier. Met krachtige, beproefde software automatiseren we uw debiteurenbeheer van A tot Z. Vanzelfsprekend komen we niet onbeslagen ten ijs. Voordat we aan de slag gaan, stippelen we samen met u een strategie voor debiteurenbeheer uit. Regelmatig ontvangt u in de vorm van rapportages een terugkoppeling van onze activiteiten. Interesse? Bel (040) 235 20 91of mail voor een afspraak een van onze accountmanagers.